نکات مهم در ماه رمضان

رمضان

رمضان خانوم بزرگ

در این مطلب سعی داریم تا فواید روزه‌داری را ارائه دهیم و اینکه در این یک ماه چه غذاهایی در موقع سحر و  افطار میل کنیم تا دچار بیماری نشویم.

فواید روزه داری در ماه رمضان

پزشکان معتقدند که روزه داری در یک ماه سیستم بدن را بازسازی می کند. فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غداها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه‌داری، مواد غذایی خود را دفع می کند و همین طور کبد، که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد. دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می نماید.

سلامت قلب با روزه داری در ماه رمضان

روزه داری در ماه رمضان به سم زدایی بدن کمک می کند

به دليل فاصله زماني طولاني ميان وعده‌هاي غذايي افطار و سحري نبايد شام حذف شود زيرا ممكن است به دستگاه گوارش آسيب وارد كند. روزه‌داران بايد در هر سه وعده غذايي در طول ماه مبارك رمضان از ميوه‌ها و سبزيجات تازه استفاده كنند. مصرف دو تا چهار واحد ميوه و سبزي در مدت زماني افطار تا سحر به روزه‌داران توصيه مي شود.

سبزیجات

نوشیدن زیاد آب و انواع شربت ها برای رفع تشنگی، نه تنها باعث کنترل آن نخواهد شد، بلکه باعث دفع سریع نیز می گردد.

مواد غذایی مشابه صبحانه در هنگام افطار توصیه می شود. سوپ، آب گوشت و مرغ نيز میتواند در تامين آب بدن در ماه رمضان موثر باشد اما به دليل داشتن نمك بهتر است اين مواد غذايی در افطار يا شام مصرف شود.

پس از افطار :

استفاده از غذاهای سنگین (چرب و دیر هضم)، انواع پلو و خورشت به طور همزمان با افطار توصیه نمی شود، زیرا با توجه به روزه‌داری و عدم مصرف غذا در طی روز، دستگاه گوارش موقع افطار آمادگی لازم را برای دریافت حجم بالای مواد غذایی ندارد.

مصرف وعده سحری مشابه با وعده ناهار به طور اکید توصیه می‌شود، زیرا مکررا ثابت شده است حذف وعده سحری، علاوه بر ایجاد مشکلان گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و عدم توفیق ادامه‌ی روزه داری در این ماه ، حتی در کسانی که روزه داری را به اتمام رسانده اند، ممکن است پس از آن، باعث بروز مشکلات گوارشی گردد.

مصرف فراوان آب نیز در هنگام سحر توصیه نمی شود، زیرا در تنظیم مایعات بدن و رفع تشنگی روزانه تاثیری نخواهد داشت.

و اما برنامه غذایی نامناسب چه عوارضی برای سلامتی دارد؟

چاقی، مهم ترین عارضه ناشی از روزه داری است که به دنبال مصرف غذاهای نامناسب ایجاد می شود.

نفخ، احساس پُری دستگاه گوارش و سایر مشکلات گوارشی

بی حوصلگی، خستگی و ضعف حافظه

لاغری و ضعف و ناتوانی

کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها

سردرد و سرگیجه

عوارض فوق می تواند به علت کمبودهای تغذیه ای ایجاد شود. افت قند خون یکی از عوامل مهم بروز این مشکلات است که معمولا به دلیل عدم مصرف سحری عارض می شود.

خوردن غذاهای پُر ادویه‌ در سحری، تشنگی را افزایش می‌دهد.

و در آخر اشاره ای به تغذیه درست در ماه رمضان

در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را محدود کنید، زیرا این مواد باعث افزایش دفع آن از بدن و از دست دادن آب بدن می شوند. آجیل و ماهی زیاد مصرف کنید، زیرا دارای چربی غیراشباع(چربی خوب) می باشند.

تنوع را در رژیم غذایی رعایت کنید. سعی نکنید احتیاجات غذایی خود را با خوردن یک نوع غذا تامین کنید، زیرا ممکن است شما به ماده مغذی ای احتیاج داشته باشید که در آن غذا موجود نباشد، بنابراین با مصرف انواع غذاها می توانید مطمئن باشید که تمام نیازهای تغذیه ای خود را تامین کرده اید.

به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای استحکام استخوان ها و تقویت دندان ها بسیار مهم است.

آب را فراموش نکنید. آب باعث سرحالی و سرزندگی می شود و آب بهتر است ولرم باشد، تا مواد سمی از بدن خارج شود و همچنین جلوی ورود باکتری های مضر به بدن را بگیرد.

بهتر است در وقت سحر از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید، زیرا این گروه تا 8 ساعت در بدن باقی می مانند. این در حالی است که کربوهیدرات های ساده (مانند: شکر) فقط 3 تا 4 ساعت در بدن می مانند. کربوهیدرات های پیچیده شامل: نان، عدس، غلات، برنج، سیب زمینی، میوه، سبزیجات و حبوبات می باشند.

خانوم بزرگ غذاهای متنوع و مفیدی برای سفره های افطار تدارک دیده است. خانوم های مشهدی در منازل خود غذاهای سالم و خوش طعمی برای شما محیا کرده اند. به منوی افطاری خانوم بزرگ سر بزنید.

ماهی پر برکت و سرشار از سلامتی داشته باشید.

برگشت به بالا